Nieuws

Column door een student van de Master Toetsdeskundige

Column van Hilje Visscher

Digitale toets, vooruitgang?!

Sinds jaar en dag wordt digitalisering gezien als vooruitgang. Zo ook in de wereld van het universitaire toetsen. Een zichzelf respecterende universiteit gaat met de tijd mee en kan niet meer zonder een digitaal toetssoftwarepakket, zo lijkt het.

 

Ik moet zeggen dat digitaal toetsen me erg aanspreekt. Het biedt tal van mogelijkheden ter verbetering van de kwaliteit van toetsing, zoals een enorme variatie aan vraagvormen die op papier niet makkelijk te gebruiken zijn, een itembank, ondersteuning van het proces van vragen maken en snelle analyse van de data.

 

Je kunt als onderwijsinstelling tegenwoordig niets meer aanschaffen zonder aanbesteding. Zelfs de surveillanten worden verhandeld via zo’n procedure. Bij de aanbesteding van toetssoftware wordt door de universiteit een heel pakket aan eisen opgesteld ten aanzien van kosten, gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden. De vraag is vervolgens welke eisen het zwaarst wegen bij de uiteindelijke keuze van het pakket. Dat de docenten ermee kunnen werken? Dat je een grote variatie aan vraagvormen kunt gebruiken? Dat de toets- en itemanalyse deugt? Die vragen zijn niet zomaar te beantwoorden. Misschien moet ik ze omdraaien. Wat als de docenten niet met de toetssoftware kunnen werken? Dat zou echt problematisch zijn. Dus zorgen voor een systeem dat de docent goed ondersteund is sowieso aan te bevelen. De gemiddelde universitaire docent heeft te maken met een enorme werkdruk en daardoor geen tijd om alles zelf te doen. Maar wat als het pakket niet veel variatie aan vraagvormen heeft? Dat is misschien niet eens zo erg want de gemiddelde docent gaat waarschijnlijk toch niet direct aan de slag met alle mogelijke vraagvormen. Ook al omdat het veel tijd kost om kwalitatief goede toetsvragen te maken, zeker als het voor de docent nieuwe toetsvormen betreft.

 

En wat, tenslotte, als het pakket niet alle benodigde informatie bevat voor een juiste analyse van de kwaliteit van de toets(vragen)? Daar zou ik weer iets kunnen zeggen over de werkdruk en dat de gemiddelde universitaire docent geen tijd heeft om zich te verdiepen in de toetsanalyse en vooral geïnteresseerd is in de score van de studenten. Dat laat ik achterwege, want een deugdelijke analyse is essentieel voor de kwaliteit van toetsing.

 

De kwaliteit van toetsing is zo goed als de zwakste schakel en wat mij betreft geldt dat ook voor een toetssoftwarepakket. Als één onderdeel van het pakket zeer zwak is, dan is het hele pakket zeer zwak. Natuurlijk kan een toetspakket niet alles, maar een deugdelijke analyse in combinatie met gebruiksvriendelijkheid en variatie aan vraagvormen zijn toch wel minimumvereisten. De verkopers beloven gouden bergen, alles is ooit mogelijk. Maar als die mooie toekomst nu nog niet bestaat... dan toetsen we wel een jaartje langer op papier... liever even doorgaan met de beproefde werkwijze dan achteruitgang!