Nieuws

Lied Multiple toetsvragen op Festival leren van toetsen 2019

Het was de redactie niet bekend dat er een lied over toetsing bestaat. Maar op 7 juni 2019 bleek er toch een heuse toetssong te bestaan. Geschreven door Martin Reekers.


Creativiteit kan de organisatie van Festival Leren van toetsen 2019, niet worden ontzegd. Op elke eerste vrijdag van de maand juni organiseert het Platform Leren van Toetsen vanaf 2014 het symposium Leren van Toetsen. Duurde het voorheen een halve dag en was het gratis (wel aanmelden want het aantal plaatsen was beperkt), anno 2019 duurt het een hele dag en moet een klein bedrag (€ 75,00) worden betaald. Logisch want een symposium van een hele dag organiseren kost naast veel werk ook veel geld.


Martijn Leenknecht (Hogeschool Zeeland),Martje Köhlen en Anne Potters (beide van Hogeschool Rotterdam) zijn de drijvende krachten achter het platform. Ze worden ondersteund door verschillende enthousiastelingen over leren van toetsen. Aan het platform nemen momenteel twaalf hogescholen deel. Geen wonder dat ze rond de 270 belangstellenden enthousiast konden maken om naar Fontys Tilburg af te reizen.


Een betaald symposium van een hele dag was tevens de aanleiding om de organisatie geheel anders op te zetten, en dus werd het een festival met een heus, als festival opgemaakt programma (line-up genaamd in festivaltermen). Het festival was uitstekend georganiseerd met goede sprekers, een strak programma en een heuse foodtruck voor de lunch. Organisatie: chapeau (de redactie was vertegenwoordigd als bezoeker).

 

Een festival zonder muziek is natuurlijk geen echt Festival. En voor muziek had de organisatie gezorgd. En dus was een heuse toetssong gecomponeerd. Hieronder de tekst en de link naar de muzikale versie ervan.

 

Martijn, Martje, Anne en anderen; tot volgend jaar, we zijn er weer bij.

 

 

Songtekst Multiple toetsvragen
Door Martin Reekers, 28-04-2019

 

Waarvoor is een toets,

kan ik er iets van leren?

Of bak je me een poets,

om me te controleren!

 

Krijg ik voor mijn ijver,

zeg eens ben je serieus,

slechts een nietszeggend cijfer?

Neem je me soms bij de neus?

 

Hele weken van mijn leven,

bederven toetsen mijn bestaan.

Zij slepen mij zomaar even,

bij mijn ontwikkeling vandaan.

Om kennis te noteren,

die de docent al jaren weet.

Ik wil echte dingen leren

en niet wat ik onmiddellijk weer vergeet!

 

Refrein:

Doe ik het (A) voor de docent?

Of (B) omdat het hoort?

Zijn we er (C) zo aangewend?

Of zijn we (D) gewoon gestoord?

 

Solo

 

Hoe kan een cijfer ooit vertellen,

wat goed is of verkeerd

Dus hou op me zo te kwellen

en zeg me wat ik heb geleerd

 

Ik schop gewoonweg stennis,

want dit gekke toets gedoe

over tweedehandse kennis

maakt me werkelijk doodmoe

 

Leer mij nou innoveren!

Daar heb ik echt iets aan!

Want dat moet ik toch leren

voor de rest van mijn bestaan

 

Refrein 2:

Dus toets (A) voor de feedback

En voor (B) het leereffect

Toon (C) wat ik al kan

Maak er (D) een leerfeest van!