Nieuws

Topcoaches: ‘Scholen moeten gymtoets invoeren’

Desirée Joosten-ten Brinke in een reactie op het onderstaande artikel: ‘Alsof alles met toetsen op te lossen is. Gewoon meer gymles door gymleraren en meer buiten spelen lijkt mij al wel een grote stap vooruit’.

In het onderstaande artikel staat een opvallend begrip: ‘fysiek alfabet’. Ik kende het niet, maar opgezocht en het betekent ‘basisvormen van bewegen’. Dat leer je vast door te doen, fysiek te doen, zoals touwtje springen, knikkeren, skeeleren, boomklimmen, ravotten, stoepranden, tollen, trampolinespringen, eigenlijk alles wat kinderen in de tuin en rond het huis zouden moeten doen. De oplossing voor het leren kunnen (niet kennen) van het ‘fysieke alfabet’ zou meer gymles zijn met een bevoegde leraar en beter geschoolde trainers en vrijwilligers bij sportverenigingen. Én een toets!. Een goed streven; meer bewegen jazeker, je motoriek ontwikkelen, altijd goed. Maar, een toets? Gezocht naar literatuur over cijfers geven bij gym. Tja, het wordt eerder afgeraden. Welke beoordelingscriteria hanteer je? Eigenlijk is er maar een: persoonlijke groei, beter presteren dan de vorige keer. Om te motiveren dus. En nog twee: leuk en lol, maar die zijn niet meetbaar.

 

Dit stond op www.leraar24.nl.

Stoppen met cijfers voor gym motiveert leerlingen in alle klassen
lerarenredactie | 26 maart 2018
 

De leraren lichamelijke opvoeding van het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid zijn gestopt met cijfers geven. Leerlingen zagen op tegen het halen van een slecht cijfer. Dat stond de voortgang van leerlingen in de weg. Leerlingen uit alle klassen zijn nu minder bang om fouten te maken bij de verschillende spelonderdelen en de teamsporten. De motivatie neemt dan ook toe om deel te nemen aan de lesonderdelen.


In EXAMENS 2017-4 staat een artikel van Krijgsman, Borghouts, Tartwijk, Mainhard en Haerens (2017) met als titel ‘Cijfers en motivatie van leerlingen in de gymles’. Uit dat artikel, dat gebaseerd is op onderzoek dat ze hebben gedaan, blijkt dat het NIET geven van cijfers leidt tot meer plezier en interesse in de les, een groter persoonlijk belang van de leerling, minder extern ervaren druk en meer deelname aan de lessen.


Bekijk de ‘gymles’-foto in het onderstaande artikel via de onderstaande link. Zie hoe kinderen in gewone kleding rennen, blij zijn en lachen. Daar kan geen toets tegenop. Aan het einde van het onderstaande artikel vragen de initiatiefnemers zich hoe de toets gefinancierd moet worden? Niet dus, geen toets, maar elke initiatief om kinderen meer te laten bewegen is goed, maar geen toets.

 

Topcoaches: ‘Scholen moeten gymtoets invoeren’
https://www.ad.nl/binnenland/topcoaches-scholen-moeten-gymtoets-invoeren~a784f882/
Edwin van der Aa, 24-06-18, 21:31 Laatste update: 21:37


Scholen moeten kinderen toetsen op bewegingsvaardigheid. Daartoe roepen verschillende ambassadeurs vanuit de sport op. Hun doel: kinderen weer aan het bewegen krijgen. Onder meer voetbalbondscoaches Ronald Koeman en Sarina Wiegman en schaatstrainer Jac Orie steunen het pleidooi.

Naast de introductie van een toets voor bewegen, spreken deze sportmensen - namens alle bonden - zich uit voor minimaal 2 uur per week gymles door een bevoegde leraar en beter geschoolde trainers en vrijwilligers bij de verenigingen. Verder moet ieder kind in aanraking komen met minimaal twee sporten. Dinsdag bieden de KNVB en NOC*NSF namens de sportwereld een petitie aan in de Tweede Kamer.

Het pleidooi wordt ondersteund door topcoaches zoals Ronald Koeman (bondscoach Oranje), Sarina Wiegman (bondscoach Oranje Leeuwinnen), Marcel Wouda (hoofdcoach zwemmen), Jac Orie (schaatscoach) en voetbaltrainer Foppe de Haan.

Volgens Ester Helthuis van NOC*NSF moeten kinderen het 'fysieke alfabet' weer leren. “Dan kunnen ze zelfstandig kiezen voor bewegen, het vertrouwen krijgen dat ze daar goed in kunnen worden en uiteindelijk ook echt de stap zetten. Daarbij moeten ouders/verzorgers en trainers een belangrijke ondersteunende rol spelen."
 

Werkdruk
Wat betreft de test benadrukt ze dat zo'n maatregel niet mag leiden tot een nog hogere werkdruk voor meesters en juffen in het basisonderwijs.

Afgelopen week bleek nog uit cijfers van het CBS dat bijna de helft (45 procent) van de kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar amper nog beweegt. Ze halen niet de norm van één uur intensief bewegen (fietsen, wandelen) per dag. Kinderen spelen nog maar 3 tot 7 uur per week buiten, doordat ze vaak achter de computer zitten.

Ook zijn ouders en verzorgers steeds voorzichtiger en mogen kinderen niet meer zomaar ravotten. Terwijl volgens de initiatiefnemers activiteiten als in bomen klimmen, slootje springen stoeien, voetballen op het pleintje of balanceren op de stoeprand juist de basis leggen voor een sportief leven.

De vraag is wel wie bijvoorbeeld de aanschaf van toetsen of dat extra uur gymles door een bevoegde leraar gaat betalen. Helthuis: “Als er veel energie is vanuit ouders, scholen, trainers en kinderen dan vinden we daar een oplossing voor. Daarbij kunnen we ook kijken of we bestaande budgetten kunnen aanspreken."